مقالات, وبلاگ

الکترولیت (Electrolyte)

الکترولیت Electrolyte, لابراتوار آرایشی بهداشتی رحا

مقدمه

الکترولیت ها گروهی از مواد معدنی ضروری هستند که حاوی بارهای الکتریکی در بدن هستند. الکترولیت ها نقش حیاتی در حفظ سلامت و عملکردهای حیاتی بدن دارند. در تنظیم تعادل مایعات و الکتریکی شرکت می کند و به انقباض عضلانی و انتقال سیگنال های عصبی کمک می کند. که در این مقاله بیشتر به آن مپردازیم

الکترولیت چیست؟

(ٍElectrolyteٍ) الکترولیت اصطلاحی برای ذرات حامل بار الکتریکی مثبت یا منفی است. در تغذیه، به مواد معدنی ضروری موجود در خون، عرق و ادرار اطلاق می شود.

هنگامی که این مواد معدنی در مایع حل می شوند، الکترولیت ها یعنی یون های مثبت یا منفی که در فرآیندهای متابولیک استفاده می شوند، به وجود می آیند.

الکترولیت های بدن عبارتند از :

  • سدیم
  • پتاسیم
  • کلرید
  • کلسیم
  • منیزیم
  • فسفات
  • بی کربنات

الکترولیت های ذکر شده برای فرآیندهای مختلف بدن، از جمله حفظ تعادل پایه اسید، عملکرد صحیح اعصاب و ماهیچه ها و هیدراته نگه داشتن بدن مورد نیاز هستند.همچنین الکترولیت ها برای حفظ عملکرد سیستم عصبی و ماهیچه ها و حفظ تعادل محیط داخلی بدن هر فرد بسیار مهم هستند

عملکرد سیستم عصبی

مغز، سیگنال های الکتریکی را برای ارتباط با سلول های سراسر بدن از طریق سلول های عصبی ارسال می کند. این سیگنال‌ها با تغییرات بار الکتریکی غشای سلول عصبی تولید می‌شوند و تکانه های عصبی نام دارند.

تغییرات بار الکتریکی به دلیل حرکت الکترولیت سدیم در سراسر غشای سلول عصبی اتفاق می افتد. هنگام این اتفاق، یک واکنش زنجیره ای به راه می افتد و در نتیجه یون های سدیم بیشتری را در طول آکسون سلول عصبی حرکت می دهد.

هیدراتاسیون مناسب

آب باید در میزان مناسب هم در داخل و هم در خارج از هر سلول بدن نگهداری شود. الکترولیت ها (به ویژه سدیم) از طریق اسمز به حفظ تعادل مایعات کمک می کنند.

اسمز به فرایندی می گویند که در آن آب از طریق دیواره غشای سلولی از محلول رقیق (آب بیشتر و الکترولیت کمتر) به سمت محلول غلیظ تر (آب کمتر و الکترولیت بیشتر) حرکت می کند.این امر از پر شدن بیش از حد یا چروک شدن سلول به دلیل کم آبی پیشگیری می کند.

سطوح اچ پی داخلی

اچ پی اسید یا قلیایی در بدن توسط بافرهای شیمیایی یا اسیدها و بازهای ضعیف تنظیم می شود که این امر در به حداق رساندن تغییرات در محیط داخلی بدن نقش دارد و داشتن تعادل مناسب الکترولیت ها برای حفظ سطح اچ پی خون ضروری است
عدم تعادل الکترولیت برای سلامتی شما زیان بار است!
در بعضی شرایط، سطح الکترولیت در خون می تواند بسیار بالا یا پایین برود و این امر باعث عدم تعادل شود. اختلالات در الکترولیت ها می تواند اثرات مضری برای سلامتی داشته باشد و حتی در مواردی می تواند کشنده باشد!

عدم تعادل الکترولیت اغلب به دلیل کم آبی اتفاق می افتد که این امر ناشی از گرمای بیش از حد، استفراغ یا اسهال است. به همین دلیل باید مراقب باشید و وقتی هوا گرم است یا مریض هستید مایعات از دست رفته را با نوشیدن مایعات بیشتر جایگزین کنید.

همچنین برخی از بیماری ها، از جمله بیماری کلیوی، اختلالات خوردن و صدمات مانند سوختگی شدید، می توانند موجب عدم تعادل الکترولیت شوند

نتیجه گیری:

یکی از نتایج مهم حضور الکترولیت‌ها در بدن، نقش آنها در تنظیم تعادل مایعات و برقی بدن است. این مواد معدنی برای حفظ سلامت و عملکرد صحیح بدن بسیار حیاتی هستند و در فرآیندهای انقباض عضلات و انتقال سیگنال‌های عصبی نقش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *